NAFKAH DIRI UNTUK ISLAM: Pengenalan Harakah Islamiah <
HOME | QURAN | TAFSIR | GALERI | FORUM | VIDEO ONLINE | BUKU TETAMU

:: PeNenang JiWa ::
:: BoIkOt ::
:: TaQwIn ::
:: MaSa ItU EmAs ::
:: LiNk ::
:: SoKonGan ::

:: IkAtAn kAsih ::
:: WeBsItE ::
:: Ip DeTecT ::
    IP
:: SupPort ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

Pengenalan Harakah Islamiah
Wednesday, March 22, 2006

Harakah Islamiah ialah gerakan amal islami yang dilakukan secara berjemaah dan tersusun (bertanzim) yang bermatlamatkan utuk mengembalikan kedaulatan islam di dalam masyarakat dam menegakkan hukum Allah di dalam seluruh bidang kehidupan manusia. Gerakan ini timbul hasil daripada kesedaran secara individu atau jemaah terhadap perlunya gerak kerja berjemaah ( ) secara serius, bersungguh-sungguh dan sistematik untuk merealisasikan tugas yang besar ini.
Harakah Islamiah mewarisi gerakan para Anbiya’ yang diutuskan oleh Allah s.w.t untuk mengajar manusia mengabdikan diri kepada Allah s.w.t di dalam seluruh aspek kehidupan dan mengeluarkan manusia daripada kezaliman agama-agama, fahaman-fahaman atau ideologi-ideologi kepada keadilan Islam. Ia memikul tanggungjawab dakwah dan jihad bagi melaksanakan tugas amar makruf nahi mungkar, menyampaikan risalah Islam kepada umat manusia dan seterusnya menegakkan masyarakat dan negara Islam. Jadi tugas Harakah Islamiah ialah berusaha menjadikan manusia mengabdiakn diri epada Allah s.w.t semata-mata baik secara individu mahupun secara jemaah melalui usaha-usaha dan amal untuk menegakkan masyarakat Islam yang menjadikan kitab Allah s.w.t dan Sunnah Rasulullah s.a.w sebagai sumber undang-undang dan pengajaran.
Ia merupakan Jamaah Rabbaniah dalam erti kata ia meletakkan sumber Rabbani iaitu Al-Quran dan As-Sunnah sebagai panduan dan rujukan utama. Begitu juga perjuangannya ialah semata-mata kerana Allah s.w.t, melaksanakan perintahNya dan mencari keredhaanNya.
Harakah Islamiah mengimani bahawa hanay Islamlah satu-satunya kekuatan yang asasi yang dapat mengembalikan kekuatan umat Islam dan menyelamatkan alam seluruhnya serta membebaskan golongan Mustadhafin daripada Taghut-taghut yang melakukan kefasadan di muka bumi ini.
Firman Allah s.w.t dalam surah Fatir ayat 10:-

مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ وَالَّذِينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَكْرُ أُولَئِكَ هُوَ يَبُورُ(10)
Firman Allah s.w.t dalam surah Al-Munafiqun ayat 8:-

يَقُولُونَ لَئِنْ رَجَعْنَا إِلَى الْمَدِينَةِ لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ وَلِلَّهِ الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِينَ وَلَكِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَا يَعْلَمُونَ(8)
Telah berkata Saidina Umar Al-Faruq :-
“Kita adalah satu kaum yang Allah s.w.t muliakan dengan Islam, maka sekiranya kita mencari keizzahan dan kemuliaan selain daripada yang Allah s.w.t mulikan maka Allah s.w.t akan menghinakan kita”.

Islam yang dituntut perlaksanaannya oleh Harakah Islamiah bukanlah Islam yang bersifat juz’ie atau penerapan semata-mata tetapi Islam yang dituntut ialah Islam yang sejati seperti yang terkandung di dalam Al-Quran dan As-Sunnah yang mempunyai ciri kesyumulan dan kesejagatan ( ). Oleh itu Harakah Islamiah bukanlah gerakan dakwah yang hanya terbatas dalam usaha-usaha memperbaiki satu aspek sahaja daripada aspek-aspek kehidupan manusia tanpa menghiraukan aspek-aspek yang lain. Begitu juga bukanlah satu gerakan yang tertumpu kepada golongan-golongan tertentu sahaja, tetapi ia merupakan gerakan universal yang melewati batas kedaerahan, perkauman, keturunan, dan bahasa.
Firman Allah s.w.t dalam surah Al-Baqarah ayat 208:-

يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ(208)
Firman Allah s.w.t dalam surah An-Nahl ayat 89:-

وَيَوْمَ نَبْعَثُ فِي كُلِّ أُمَّةٍ شَهِيدًا عَلَيْهِمْ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَجِئْنَا بِكَ شَهِيدًا عَلَى هَؤُلَاءِ وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِكُلِّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً وَبُشْرَى لِلْمُسْلِمِينَ(89)


Firman Allah s.w.t dalam surah Saba’ ayat 28:-

وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا كَافَّةً لِلنَّاسِ بَشِيرًا وَنَذِيرًا وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ(28)

Firman Allah s.w.t dalam surah Al-Anbiya’ ayat 107:-

وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ(107)
Perubahan yang dikehendaki oleh Harakah Islamiah terhadap masyarakat ialah perubahan bersifan Inqilabiah ( ) yang bercirikan ( ) dan ( ) iaitu merobohkan atau meruntuhkan unsur-unsur jahiliyah secara total hingga ke akar umbinya dan kemudiannya membina masyarakat Islam di atas keruntuhan itu. Harakah Islamiah berpegang teguh dengan prinsip bahawa Islam dengan jahiliyah tidak boleh bersatu dan tidak akan bersatu selama-lamanya.
Firman Allah s.w.t dalam surah Al-Kafirun ayat 1-3:-
قُلْ يَاأَيُّهَا الْكَافِرُونَ(1)لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ(2)وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ(3)

Firman Allah s.w.t dalam surah AL-Baqarah ayat 85:-
ثُمَّ أَنْتُمْ هَؤُلَاءِ تَقْتُلُونَ أَنْفُسَكُمْ وَتُخْرِجُونَ فَرِيقًا مِنْكُمْ مِنْ دِيَارِهِمْ تَظَاهَرُونَ عَلَيْهِمْ بِالْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَإِنْ يَأْتُوكُمْ أُسَارَى تُفَادُوهُمْ وَهُوَ مُحَرَّمٌ عَلَيْكُمْ إِخْرَاجُهُمْ أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذَلِكَ مِنْكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَى أَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ(85)

Firman Allah s.w.t dalam surah AL-Maidah ayat 50:-
أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْمًا لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ(50)

Al Imam Syahid Hassan AL-Banna menyatakan :
Wahai Ahli Ikhwan Muslimun….
Bukanlah kita ini sebuah parti siasah…….

KEMUNCULAN HARAKAH ISLAMIYAH ABAD INI

Apabila jatuhnya Sistem Pemerintahan Khilafah Islamiah yang terakhir yang berpusat di Turki pada tahun 1924, negara-negara umat Islam telah menghadapi penjajahan daripada kuasa-kuasa kuffar barat (seperti Britain, Perancis, Itali, Rusia, dan sebagainya). Penjajahan yang dilakukan bukan hanya bermatlamatkan untuk menguasai tanah-tanah milik umat Islam dan hasil kekayaan buminya tetapi matlamat utama penjajahan ialah menghancurkan Islam dan menghapuskan ketuanannya di muka bumi serta melenyapkan Sistem Khilafah Islamiah yang telah berlanjutan selama lebih 1000 tahun. Tindakan-tindakan oleh kuasa-kuasa penjajah ini untuk mencapai matlamat mereka ialah:-

1. Memecahkan kesatuan umat Islam dengan membahagikan negara umat Islam yang dahulunya bersatu di bawah satu pemerintahan khilafah Islamiah kepada negara-negara kecil dan menanamkan semangat As-Sobiyyah bangsa dan tanah air (semanagt Nasionalisme) ke dalam pemukiran umat Islam.

2. Mengilghakkan undang-undang Islam daripada menjadi undang-undang yang mengatur kehidupan masyarakat dan negara dan kemudiannya menggantikannya dengan undang-undang ciptaan Barat (undang-undang Britain, Perancis dan sebagainya). Ugama Islam hanya dijadikan sebagai agama ibadat, adat dan istiadat sahaja.

3. Melancarkan serangan pemikiran ( ) terhadap umat Islam dengan memasukkan ideologi-ideologi asing (seperti sekular, komunisme, nasionalisme, liberalisme dan sebagainya) ke dalam pemikiran umat Islam dan memperkenalkan teori-teori politik, ekonomi, pendidikan dan sosial yang bertentangan dengan pengajaran Islam melalui pendidikan, penulisan dan sebagainya.

Kesan daripada gerakan yang dilakukan oleh penjajah terhadap umat Islam dan negara Islam ialah:

1. Umat Islam telah mengalami gejala perpecahan yang amat dahsyat. Umat Islam pada asalnya berada di bawah satu khilafah Islamiah. Tidak timbul pada awalnya kerajaan-kerajaan kecil yang mempunyai undang-undang dan identiti sendiri. Setelah datang penjajah mereka telah memusnahkan Sistem Khilafah Islamiah dan membahagikan negara umat Islam kepada kerajaan kecil mengikut identiti bangsa dan sempadan negeri. Maka timbullah negara Mesir, Iran, Iraq, Arab Saudi, Kuwait dan lain-lain lagi. Setiap negara mempunyai identiti, ideologi, undang-undang dan sistem pemerintahannya sendiri. Masing-masing negara tidak berhak mencampuri urusan negara-negara lain walaupun di dalam urusan yang berkaitan dengan agama dan umat Islam sendiri. Bukan sekadar itu sahaja, kita juga melihat negara-negara umat Islam bergaduh dan berperang sesama sendiri. Fenomena-fenomena ini adalah bukti ketara terhadap perpecahan yang melanda umat Islam pada zaman ini. Konsep( ) jelas tidak kelihatan. ( ) dengan tali Allah s.w.t memang tidak terlaksana.

2. Berlakunya kefasadan dan kerosakan di dalam kehidupan umat Islam. Ia merupakan natijah daripada pengilghakkan undang-undang Islam daripada kehidupan masyarakat.

(a). Kerosakan di dalam pemerintahan dan politik.

Al-Quran telah digugurkan daripada menjadi dasar utama di dalam negara. Syariat Islam dilenyapkan daripada menjadi undang-undang yang mengatur kehidupan manusia. Kuasa-kuasa menghukum dan menggubal undang-undang diberikan kepada aqal dan nafsu manusia.
Firman Allah s.w.t di dalam surah As-Syura ayat 21:-
أَمْ لَهُمْ شُرَكَاءُ شَرَعُوا لَهُمْ مِنَ الدِّينِ مَا لَمْ يَأْذَنْ بِهِ اللَّهُ وَلَوْلَا كَلِمَةُ الْفَصْلِ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَإِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ(21)

Sesungguhnya jenayah menggubah hukum Allah s.w.t dimulai di dalam masyarakat Islam oleh Mohd Ali Basya Kabir di mana dia telah mentaklifkan Rafaah Tahtawi ( ) seorang Misioner untuk menterjemahkan undang-undang Prancis dan kemudiannya melaksanakannya di Mesir pada tahun 1863 Masehi. Perkara yang sama juga dilakukan oleh Mustafa Kamal Attarturk di Turki yang telah bertanggungjawab meruntuhkan Khilafah Islamiah yang berpusat di Turki.

(b). Kerosakan di dalam ekonomi.

Sistem Ekonomi Islam dihapuskan dan digantikan dengan Sistem Ekonomi Barat (sosisalis, kaptalis, dan sebagainya). Bank-bank riba berleluasa di dalam negara-negara umat Islam. Penyelenggaran ekonomi berasaskan riba merupakan perkara yang menjadi kebiasaan di dalam kehidupan umat Islam walaupun Islam dengan jelas mengharamkannya.
Perkara yang jelas diharamkan oleh Islam seperti arak, judi diperniagakan dan dijadikan sumber kemasukan wang individu dan negara yang tetap dan nesar tanpa mengira ia boleh membawa kerosakan kepada masyarakat atau sebaliknya. Bukan sekadar itu sahaja, bahkan manusia juga dieksplotasikan sebagi sumber untuk mendapatkan keuntungan. Golongan yang menjadi mangsa ialah kaum wanita.

(c). Kerosakan di dalam tarbiyah dan pendidikan.

Rata-rata negara umat Islam pada masa ini meletakkan sistem pendidikan sekular sebagai asas pendidikan negara. Sistem pendidikan yang memisahkan antara agama dan dunia. Maka timbullah golongan umat Islam yang bijak tentang ilmu-ilmu keduniaan tetapi tidak mengenali agamanya. Golongan yang dikenali sebagai manusia sekular ini hanay mengenali agama sebagai gerak kerja kerohanian semata-mata dan bukan agama sebagai peraturan dan undang-undang yang mengatur kehidupan.
Pendidikan adalah uslub yang paling ampuh yang telah digunakan oleh penjajah untuk menguasai pemikiran umat Islam dimana mereka telah berjaya menghasilkan orang-orang seperti Taha Husin, Qasim Amin, Soleh Abu Bakar, Kamal Attarturk, dan sebagainya yang terang-terang mengkritik Islam dan menyeru kepada ideologi kuffar dan ilhad.

(d). Kerosakan di dalam masyarakat umum.
Masyarakat umat manusia telah menjadi masyarakat jahiliah yang hidup semata-mata untuk memenuhi keinginan hawa nafsu dan material. Kefasadan berleluasa di dalam masyarakat. Gejala keruntuhan akhlak, pergaulan bebas, pelacuran, tari-menari, pendedahan aurat, jenayah merupakan fenomena biasa yang berlaku di dalam masyarakat umat Islam sendiri. Banyak lagi kerosakan-kerosakan yang berlaku di dalam masyarakat umat Islam yamng mana asasnya adalah dimulakan oleh gerakan-gerakan penjajahan yang telah bertindak menghapuskan undang-undang daripada kehidupan masyarakat.

3. Berlaku gejala riddah yang berleluasa di dalam negara umat Islam.
Firman Allah s.w.t di dalam surah Al-Maidah ayat 44:-

إِنَّا أَنْزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِيهَا هُدًى وَنُورٌ يَحْكُمُ بِهَا النَّبِيُّونَ الَّذِينَ أَسْلَمُوا لِلَّذِينَ هَادُوا وَالرَّبَّانِيُّونَ وَالْأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِنْ كِتَابِ اللَّهِ وَكَانُوا عَلَيْهِ شُهَدَاءَ فَلَا تَخْشَوُا النَّاسَ وَاخْشَوْنِ وَلَا تَشْتَرُوا بِآيَاتِي ثَمَنًا قَلِيلًا وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ(44)

Asy-Syeikh Sai’d Hawwa menyatakan:
Ayat ini jelas mengkafirkan orang-orang yang tidak menghukum dengan hukuman yang telah diturunkan oleh Allah s.w.t. Setengah ulamak menjadikan hukum kafir ini kepada sesiapa yang mendahulukan hukum yang lain ke atas hukum Allah s.w.t atau menghalalkan perbuatan menghukum dengan hukuman yang lain daripada hukum-hukum yang diturunkan oleh Allah s.w.t.
Kalau kita meletakkan ayat di atas dunia Islam pada hari ini maka kita akan mendapati perlaksanaannya adalah banyak sehinggalah kita mendapati bahawa perbuatan menghukum dengan hukuman yang lain daripada hukum yang diturunkan oleh Allah s.w.t merupakan fenomena yang nyata di dalam setiap undang-undang pemerintahan yang wujud di dalam negara umat Islam.
Dikalangan umat Islam terdapat orang-orang yang menteru secara terang-terangan kepada perlaksanaan hukum-huku yang selain daripada hukum-hukum Allah s.w.t seperti menyeru kepda zina, pelacuran, minum arak, penghapusan hukum hudud, qisas, dan berpegang teguh kepada hukum manusia.( ).
Terdapat juga golongan yang kalau kita mengajak mereka kembali kepada Al-Quran dan As-As-Sunnah, maka mereka merpersendakan dan mempermainkan kita. Bahkan ada dikalangan umat Islam yang menyatakan telah tamat giliran Islam untuk memimpin masyarakat dan menganggap hukum-hukum Allah s.w.t adalah lambang kemunduran, sementara hukum-hukum yang lain adalah lambang kemodenan.
( )
Dr. Yusuf Al-Qardhawi menyatakan:
Diantara perkara yang berhak dihukum kafir tanpa keraguan ialah: Pemerintah-pemerintah sekular dan pendokong-pendokong parti sekular yang terang-terang menolak syariat Allah s.w.t dan melaungkan pemisahan negara daripada agama. Apabila diajak kepada hukum Allah s.w.t mereka enggan dan engkar. Lebih dahsyat dari itu lagi, mereka ini bertindak memusuhi dengan keras orang-orang yang menyeru supaya berhukum dengan syariat Islam s.w.t dan kembali kepada Islam.
( )
Ulamak-ulamak Islam yang mempunyai kesedaran Islam dan menyedari bahawa umat Islam perlu dikembalikan kepada Islam dan barisan mereka perlu disatukan semula serta Khilafah Islamiah mesti ditegakkan kembali, tidak berdiam diri melihat tindakan-tindakan penjajah-penjajah barat ini dan tali barut mereka berterusan menjalankan usaha untuk memusnahkan Islam dan menyesatkan umatnya. Mereka telah bertindak menubuhkan Harakah-harakah Islamiah untuk melakukan amal Islami bagi melaksanakan tanggungjawab dakwah dan jihad untuk menyeru umat Islam supaya kembali kepada Islam dan menegakkan semula Khilafah Islamiah.
Maka muncullah Harakah-harakah Islamiah seperti Harakah As-Sanusiah di Libya yang diasaskan oleh Syed Mohd Ali As-Sanusi, Harakah Islamiah di India yang dipelopori oeh Syah Waliyullah Ad-Dahlawi, Harakah Jamaat Islami di Pakistan yang diasaskan oleh Abul A’la Al-Maududi pada tahun 1940, Harakah Fidyan Islami di Iran yang diasaskan oleh Nawab Sofawi, Ikhwanu Muslimin di Mesir yang diasakan oleh Imam Syahid Hassan Al-Banna, Harakah An-Nur di Turki yang diasaskan oleh Syed Badi’uzzaman An-Nursi, Hizbul Masyumi (Majlis Syura Islam) di Indonesia dan PAS di Malaysia yang diasaskan pada tahun 1951 hasil daripada persidangan alim-ulamak yang berlangsung di Kuala Lumpur.
Harakah-harakah Islamiah dini disamping melaksanakan tugas dakwah dan jihad juga mengambil peranan Khilafah Islamiah yang telah digugurkan di dalam mempertahankan Islam dan menjaga kemaslahatan umat Islam serta menyelamatkan mereka daripada terkena gejala riddah kerana memberi walak kepada golongan atau kuasa kuffar.

Harakah Islamiah sejak mula kebangkitannya menghadapi dua gelombang:

1) Gelombang pertama ialah kebangkitan menghadapi kuasa-kuasa penjajah yang menjajah negara-negara umat Islam. Antara agenda utama perjuangan Harakah Islamiah di dalam gelombang yang pertama ini ialah membebaskan tanah air umat Islam daripada kuasa-kuasa penjajah. Gelombang pertama ini pada zahirnya telahpun berakhir dengan kemerdekaan yang telah dicapai oleh negara-negara umat Islam.
2) Gelombang kedua ialah kebangkitan menghadapi golongan-golongan talibarut sekular yang ditinggalkan oleh penjajah setelah kemerdekaan. Penjajah-penjajah kuffar yang telah keluar dari bumi umat Islam tidak akan keluar begitu sahaja, sebaliknya meninggalkan kepimpinan negara kepada anak-anak didik mereka dari kalangan umat Islam yang dinamakan dengan nama Islam tetapi pemikiran dan gaya kehidupan mereka adalah sama dengan penjajah. Mereka inilah yang bertindak mempertahankan undang-undang sekular yang ditingalkan oleh penjajah dan menjadi penghalang utama kepada Harakah Islamiah di dalam usaha untuk menegakkan kembali daulah islamiah.

MATLAMAT PENUBUHAN HARAKAH ISLAMIAH.

Berdasarkan kepada fenomena-fenomena yang membawa kepada kemunculan Harakah Islamiah di atas, jelas kepada kita bahawa matlamat Harakah Islamiah ialah:
1. Membentuk individu muslim dan mengembalikan keperibadian yang tulen kepadanya.
2. Mendirikan daulah islamiah di dalam setiap negara umat Islam sebagai langkah pertama ke arah penegakan Khilafah Islamiah.
3. Menyatukan semula umat Islam yang berpecah belah sebagaimana sekarang.
4. Mengidupkan kembali Sistem Khilafah Islamiah yang telah jatuh.
5. Menundukkan alam seluruhnya di bawah kekuasaan Islam atau di dalam ertikata lain: Mendirikan Daulah Islamiah Sejagat. Kita diperintahkan supaya berjihad untuk menundukkan manusia di bawah kalimah . Ketundukan sempurna selagi mana muka bumi dikuasai oleh kuffar. Namun demikian, matlamat yang digariskan ini ialah matlamat khusus Harakah Islamiah pada abad ini. Adapun matlamat umum bagi seluruh Harakah Islamiah sepanjang zaman ialah:

1. Mengabdikan diri kepada Allah s.w.t sebagaimana Firman Allah s.w.t di dalam surah Az-Zariyat ayat 56:
2. Mempelopori kerja-kerja amar makruf dan nahi mungkar sebagaiman Firman Allah s.w.t di dalam surah Al-Imran ayat 110:
3. Menyampaikan risalah Islam kepada manusia seluruhnya sebagaimana Firman Allah s.w.t di dalam surah As-Syura ayat 21:-
4. Menghhapuskan fitnah dan kekufuran dari berkuasa di muka bumi ini sebagaimana Firman Allah s.w.t di dalam surah Al-Anfal ayat 39:

MENGAPA PERLUNYA AMAL SECARA JAMAIE?

a) Tuntutan Syarak
Firman Allah s.w.t di dalam surah Al-Imran ayat 104:
Firman Allah s.w.t di dalam surah Al-Maidah ayat 2:
Firman Allah s.w.t di dalam surah At-Taubah ayat 67:
Firman Allah s.w.t di dalam surah As-Soff ayat 4:
Firman Allah s.w.t di dalam surah Al-Maidah ayat 54:

b) Tuntutan Realiti dan Keadaan
1. Kerja untuk mengembalikan perlaksanaann Islam yang meneluruh di dalam kehidupan dan menegakkan Daulah Islamiah tidak akan mencapa matlamay sekiranya dilakukan hanya dengan ceramah, pidato, penulisan yang bersifat individu sahaja. Kerja yang besar ini memerlukan kepada penggabungan tenaga dan konsep ta’awun daripada individu-individu yang mempunyai kemahiran dan kebolehan di dalam pelbagai bidang ynag dapat di manfaatkan untuk kerja-kerja dakwah. Penggabungan dan ta’awun ini tidak akan berlaku kecuali dengan adanya jamaah yang tersusun dan terancang.
2. Dakwah Islam adalah seruan yang bersifat meruntuh ( ) dan membina ( ) iaitu Islam menyeru supaya diruntuhkan binaan jahiliah dan masyarakatnya hingga ke akar umbi dan kemudiannya menegakkan di atas keruntuhan itu Syariat Islam dan masyarakat Islam. Kerja-kerja umntuk meruntuhkan masyarakat jahiliah ini bukanlah kerja yang mampu dilakukan secara individu. Ia menuntut pengorbanan, kenanpuan, dan tenaga yang tidak akan mampu dilakukan oleh orang perseorangan sekalipun dengan sepenuh tenaga dan kegigihan. Terutama sekali pada zaman ini iaitu zaman dimana kuasa-kuasa jahiliah daripada pelbagai golongan telah bergabung untuk meruntuhkan Islam.
3. Jalan-jalan yang dilalui dalam bekerja untuk Islam penuh dengan mehnah dan teribulasi. Cabaran yang merintangi perjalanan ini cukup besar. Kekuatan buas yang sentiasa menunggu peluang untuk menumpaskan Islam dan penganutnya cukup banyak. Kesemua ini mewajibkan wujudnya satu tanzim pergerakan yang meluas dari segi kuantiti dan kulaitinya untuk menghadapi semua peringkat amal dan jaga untuk berdepan dengan semua keadaan dan tuntutan amal Islami.
Kaedah Fiqh ada menyatakan:
Berdasarkan kepada realiti di atas kita mendapati bahawa matlamat untuk melaksankan Islam dalam seluruh aspek kehidupan dan menegakkan daulah Islamiah tidak akan tercapai kecuali dengan gerak kerja yang dilakukan secara berjamaah. Oleh itu mewujudkan Jamaah Islam yang malakukan kerja-kerja amal Islami manjadi satu kewajipan ke atas umat Islam menyertainya dan juga adalah satu tuntutan yang mesti ditunaikan.

KEWAJIPAN SETIAP MUSLIM

Firman Allah s.w.t di dalam surah An-Nahl ayat 36:

Berdasarkan kepada ayat ini kewajipan setiap orang yang beriman kepada risalah yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w ialah:
1. Menyembah Allah s.w.t dengan pengertian memberi ketundukan kepadaNya dalam semua aspek kehidupan.
2. Menjauhi Taghut.

Kalau kita meneliti aya-ayat Al-Al-Quran, As-As-Sunnah, dan Sirah-Sirah, maka kita akan mendapati di sana terdapat dua jenis gerakan ( ) sepanjang zaman;
1.
2.

1. Harakah
harakah ini berterusan sepanjang zaman kerana risalah Allah s.w.t ini tidak akan lenyap, mesti ada mujahidin-mujahidin dan ansar-ansar yang membantunya. Firman Allah s.w.t di dalam surah At-Taubat ayat 32:
Sabda Rasulullah s.a.w :
Telah berkata Imam Ali r.a

Termasuk di dalam harakah ini ialah harakah para nabi dan rasul. Gerakan mereka menyebarkan dakwah menyeru manusia supaya mengabdikan diri kepada Allah s.w.t diceritakan dengan jelas oleh Allah s.w.t di dalam Al-Quran:
Firman Allah s.w.t di dalam surah Al-Baqarah ayat 213:

Selepas kewafatan Rasulullah s.a.w, tamatlah perutusan para Anbiya’ kerana baginda adalah penutup segala nabi dan rasul. Namun demikian gerakan dakwah kepada Allah s.w.t tetap berjalan dan ia merupakan kewajipan yangditaklifkan oleh Allah s.w.t kepada umat Islam. Menyedari hakikat inilah para sahabat tidak berdiam diri selepas kewafan baginda Rasulullah s.a.w. Mereka meneruskan gerakan dakwah menyebarkan risalah Islam dan menegakkan syariat Allah s.w.t ke seluruh pelusuk alam. Selepasa para sahabat, gerakan dakwah ini disambung pula oleh para ulamak semasa. Jadi kemunculan Harakah-harakah Islamiah pada zaman ini ialah sebagai penyambung kesinambungan harakah para Anbiya’ dan Rasul sepanjang zaman.

(2) Harakah
harakah penyeru kepada taghut ini juga akan berterusan sepanjang zaman selagi mana terdapatnya golongan kuffar dan munafiq.
Firman Allah s.w.t di dalam surah An-Nisa’ ayat 76:
Firman Allah s.w.t di dalam surah Al-Baqarah ayat 120:

Berkata pengarang kitab Majmu`at At-Tauhid :
Taghut adalah umum bagi setiap yang disembah selain daripada Allah s.w.t dan ia redha dengan sembahan itu. Setiap yang disembah selain daripada Allah s.w.t atau ditaati selain daripada Allah s.w.t dan Rasul adalah taghut. Taghut-taghut itu adalah banyak tetapi kepalanya ada lima:
Syaitan yang menyeru kepada penyembahan kepada selain daripada Allah s.w.t.
Hakim yang zalim yang mengubah hukum-hukum Allah s.w.t.
Orang yang berhukum dengan hukuman selain daripada yang diturunkan oleh Allah s.w.t.
Orang yang disembah selain daripada Allah s.w.t dan ia redha denga keadaan itu.
Ketahuilah bahawa sesungguhnya seseorang itu tidak menjadi mukmin melainkan ia mengkufuri akan taghut.
( )

Firman Allah s.w.t di dalam surah An-Nisa’ ayat 60:

Imam Ibnu Kathir ketika menjelaskan tafsiran ayat ini menyatakan:
Ayat tersebut mencela sesiapa yang berpaling daripada Al-Quran dan As-Sunnah dan berhukum denga apa yang selain daripada keduanya daripada kebatilan. Sesungguhnya itulah taghut yang dimaksudkan dalam ayat ini.
Termasuk di dalam harakah ini ialah harakah-harakah yang dipimpin oleh penentang-penentang para Anbiya’ dan Rasul seperti Firau’n, Namrud, dari kaum Nuh, Hud, Salleh, dan Lut, Abu Jahal, dam pemimpim-pemimpin Quraisy dan sebagainya. Ayat Al-Quran banayk menceritakan tentang pergerakan-pergerakan mereka yang berusaha untuk menyesatkan manusia dan menjauhkan manusia daripada menerima seruan para Anbiya’ dan rasul.
Harakah-harakah penyeru kepada taghut ini peranan mereka adalah sama sepanjang zaman iaitu menyeru manusia kepada jahikiah dan berusaha untuk menghapuskan risalah Allah s.w.t dan penolong-penolong agamanya. Pada zaman ini harakah ini dipelopori oleh golongan sekular, komunis, nasiopnalis, dan lain-lainnya daripada ideologi-ideologi yang bertentangan dengna Islam. Sikap mereka yang memusuhi Harakah Islamiah jelas membuktikah bahawa mereka adalah penyambung gerakan taghut sepanjang zaman.
Firman Allah s.w.t di dalam surah An-Nisa’ ayat 76:
Firman Allah s.w.t di dalam surah Al-Baqarah ayat 98:
Kewajipan kita dan umat Islam seluruhnya terhadap kedua-dua harakah ini ialah:
Menyahut seruan orang yang menyeru ke jalan Allah s.w.t dan bersama-sama dengan jamaah dan harakah mereka.
Menjauhi seruan orang-orang yang mnyeru kepada Taghut dan menjauhi jamaah dan harakah mereka.
Firman Allah s.w.t di dalam surah Al-Baqarah ayat 256:
Firman Allah s.w.t di dalam surah Hud ayat 113:
Firman Allah s.w.t di dalam surah At-Taubat ayat 119:
Firman Allah s.w.t di dalam surah An-Nisa’ ayat 76:
Firman Allah s.w.t di dalam surah An-Nisa’ ayat 144:

Asy-Syeikh Sai’d Hawwa menyatakan:
Menjadi kewajipan setiap umat Islam untuk memenuhi dua tuntutan:
Menjauhi kesesatan dan para pendokongnya.
Mengikat diri dengan kebenaran di sebelah pihak muslimin dan beriltizam pula dengan jamaah mereka. Sekiranya ada lagi di sana golongan pertengahan maka itulah golongan munafiq. Allah s.w.t telah menyatakan tentang golongan ini di dalam Al-Quran suran An-Nisa’ ayat 124:

TUNTUTAN BERILTIZAM DENGAN JEMAAH ISLAM.
Asy-Syeikh Sai’d Hawwa menyatakan dalam badihiyyat ke 10:
Sesungguhnya menyertai dan mengikat diri dengan jemaah Islam dan Imamnya adalah kewajipan yang besar dalam Islam. Kewajipan langsung tidak memberi peluang kepada seorang muslim untuk mengelakkan diri daripadanya kecualilah di dalam keadaan di mana orang-orang Islam tidak mempunyai jamaah Islam dan imamnya sedangkan Rasulullah s.a.w telah bersabda:


Berkata Imam Ali:
Oleh itu kita akan mendapati bahawa di sana amat jarang sekali kedapatan suatu keadaan di mana seseorang muslim itu mendapati dirinya keseorangan tanpa ada seorang pun orang Islam yang bersimpati dengannya dan beriltizam pula dengannya walaupun dalamm ketiadaan satu sistem kekuasaan politik Khilafah Islamiah.


Nas-nas yang menunjukkan kewajipan dengan jemaah Islam ialah:



Pada zaman ini iaitu zaman ketiadaan Khilafah Islamiah di mana kekuasaan berada di tangan golongan kebatilan, tuntutan supaya beriltizam dengan jamaah Islam adalah lebi ketara. Ini kerana penggabungan diri dengan jamaah Islam dapat menyelamatkan diri daripada terjatuh kedalam golongan kebatilan dan termakan dengan dakyah mereka. Tanpa penggabungan diri dengan jamaah Islam sesseorang muslim itu akan mudah diterkam oleh dakyah golongan kebatilan dan seterusnya terjerumus bersama-sama mereka. Sabda Rasulullah s.a.w :



Kewujudan jamaah Islam selain daripada bertindak memperjuangkan Islam dan menegakkan kembali daulah, menasaihati dan tolong-menolong ke arah mengerjakan makruf dan menjauhi mungkar.

CIRI JEMAAH ISLAM YANG DIWAJIBKAN KE ATAS UMAT ISLAM UNTUK BERILTIZAM DENGANNYA.

Diantara perkara yang telah dan tidak dapat dipertikaikan lagi, bahawasanya setiap pertubuhan atau jemaah sama ada jemaah islamiah atau selain daripada jemaah itu, mesti mempunyai ciri-ciri yang tertentu. Dengan demikian ia dikenali dan dapat dibezakan dari jemaah yang selain daripadanya. Jadi apakah ciri-ciri atau prinsip-prinsip jemaah islamiah yang menonjol dan membezakannya dari ideologi yang dibuat oleh manusia di atas muka bumi ini.
Sebenarnya ciri-ciri jemaah islamiah telah ditentukan oleh Allah dan Rasulullah s.a.w. Terdapat nas-nas daripada Al-Quran dan As-Sunnah yang menerangkan ciri jemaah islamiah.

Diantara ciri-ciri yang ada pada sebuah jemaah islamiah ialah:-
Jemaah yang menyakinki bahawa Islam adalah satu-satunya kekuatan yang dapat membangunkan semula ummah, dapat membebaskan semula golongan mustadhafin dan menyelamatkan dunia daripada huru-hara dan kehancuran.
Jemaah yang lahir dari kesedaran sendiri, tidak dipengaruhi oleh mana-mana golongan sama ada tur ataupun barat. Lahirnya kerana tuntutan Al-Quran dan As-Sunnah.
Firman Allah s.w.t di dalam surah Al-Imran ayat 104:

Dan sabda Rasulullah s.a.w yang diriwayatkan oleh Huzaifah Al-Yamani dari kandungannya:

Jemaah yang menyakini akan kesjagatan Islam sebagaimana firman Allah s.w.t dalam surah Al-Anbiya’:

Kedatangan isalam ialah untuk memberi kebahagiaan kepada sekelian makhluk terutemanya kepada manusia. Ianya tidak ditentukan kepada bangsa arab, melayu, turki, bahkan ianya untuk keseluruhan manusia.
Berdasarkan kepada kepada hakikat inilah, maka PAS sebagai sebuah jemaah islamiah membuka keahliannya kepada semua orang Islam tidak mengira apa bangsa mereka. PAS adalah berlainan daripada mana-mana pertubuhan atau parti-parti politik lain yang hanya menerima keanggotaan dari bangsa tertentu sahaja.
Jemaah yang memperjuangkan Islam secara menyeluruh sebagaiman firman Allah s.w.t dalam surah Al-Baqarah ayat 207.
Jemaah yang mengutarakan kebenaran yang tunggal dalam sejarah perjuangan umat Islam iaitu jemaah yang memperjuangkan apa yang diperjuangkan oleh Ahli Sunnah Wal Jemaah. Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w :

Inilah amalan dan sikap jemaah islamiah. Ia terus-terang di dalam menyatakan kebenran walaupun disaat orang lain membisu seribu bahasa. Biarpun tindakan demi tindakan dikenakan terhadap anggotanya, namun jemaah Islam teta[p dengan perjuangnnya sekadar yang termampu dilakukan olehnya.
Jemaah yang tidak melupai wadah perjuangan yang bersifat keterbukaan yang boleh menyatukan para anggotnya pada prinsip dan dasar sekalipun merek berbeza di dalam masalah furu’. Firman Allah s.w.t dalam surah Al-Imran ayat 64:

Jemaah yang terdapat dikalangan anggotnya sifat-sifat Hizbullah. Diantara sifat-sifat itu ialah:
Cintakan Allah s.w.t dan Allah s.w.t cintakan mereka.
Merendahkan diri sesama mukmin.
Bersikap tegas terhadap orang kafir.
Berjihad di jalan Allah s.w.t dan tidak takut celaan orang-orang yang mencelanya.
Memberi kesetian kepada Allah s.w.t dan Rasulullah s.a.w, orang mukmin (pimpinan).
Mendirikan sembahyang .
Menunaikan zakat.
Sentiasa ruku’ kepada Allah s.w.t.

Sifat-sifat tersebut di atas selari denga firman Allah s.w.t di dalam surah Al-Maidah ayat 54 hingga 56.

Selain daripada itu juga, jemaah islamiah adalah mereka yang dianggotai oleh mereka yang mempunyai sifat berikut:-
Bertafakur kepada kebesaran Allah s.w.t dan kejadianNya. Allah s.w.t berfirman di dalam surah Al-Jasiah ayat 3:
Takut hanya kepada Allah s.w.t. Firman Allah s.w.t dalam surah Al-Anfal:
Taat kepada Allah s.w.t dan Rasulullah s.a.w. Firman Allah s.w.t
Kembali kepada hukum Allah s.w.t dan Rasulullah s.a.w. Firman Allah s.w.t dalam surah An-Nisa’ ayat 59:
Berkasih-sayang kerana Allah s.w.t dan benci kerana Allah s.w.t. Sabda Rasulullah s.a.w:

Bertawakkal kepada Allah s.w.t dengan sebenar-benar tawakkal. Firman Allah s.w.t:

Berbudi pekerti mulia. Sabda Rasulullah s.a.w :
Bergembira apabila melakukan taat dan berdukacita apabila melakukan maksiat. Sabda Rasulullah s.a.w :

Jemaah yang berjuang secara amali, tidak hanya teori semata-mata dan ia turun ke medan tidak hanya di tempat-tempat tertentu sahaja. Sabda Rasulullah s.a.w :

Berdasarkan kepada prinsip-prinsip gerakan Islam seperti yang dibentangkan di atas maka dapatlah kita membuat keputusan bahawa mana-mana gerakan Islam yang wujud mestilah mempunyai asas dan matlamat penubuhannya. Ia ditubuhkan di atas kesedaran sendiri bukan didorong oleh rasa tidak puas hati kepada gerakan Islam yang telah sedia ada.
Untuk lebih jelas dan yakin lagi, bahawa gerakan Islam emstilah mempunyai tujua sebagaimana berikut:
Memperjuangkan yntuk mewujudkan dalam sebuah masyarakat dan pemerintahan yang melaksanakan hukum Allah s.w.t untuk mendapat keredhaan daripadNya.
Mempertahankan kesucian Islam serta kemerdekaan dan kedaulatan negara.
Untuk merealisasikan semua tuntutan itu, jemaah Islam mestilah mempunyai usaha-usaha seperti berikut:
Menyeru umat manusia kepada syariat Allah s.w.t dan sunnah RasulNya melaluli dakwah secara lisan, tulisan, dan amalan.
Memperjuangkan Islam sebagai awidah dan syariat serta menjadikannya sebagai panduan politik dan bernegara serta memperkenalkan nilai-nilai keislaman dalam usaha menegakkan keadilan dan kemajuan di segenap bidang termasuk pemerintahan, pentadbiran, ekonomi, sosial, pelajaran atau pendidikan, dan sebagainya.
Memupuk dan menguatkan lagi ukhuwah islamiah dan menyuburkan rasa perpaduan di kalangan rakyat bagikehidupan politik dan masyarakat yang sihat dan kebajikan.
Mengajak dan menggalakkan badan-badan, pertubuhan-pertubuha, dan orang perseorangan bagi mengenali dan memahami serta memperjuangkan cara hidup Islam.
Menyediakan rancangan-rancangan dan bertindak bagi memperbaiki susunan serta institusi-institusi masyarakat, bentuk politik dan keadilan ekonomi dan negara untuk membela kepentingan umat Islam keseluruhannya.
Menyertai dan bekerjasama dengan badan-badan, persatuan-persatuan atau pertubuhan-pertubuhan yang tidak berlawan dengan gerakan Islam bila mana dan selama mana ianyamustahak dan sesuai serta tidak bercanggah dengan syariat Allah s.w.t.
Memperjuangkan hak serta kepentingan umat Islam di negara ini tanpa mengabaikan tanggungjawab melaksanakan keadilan terhadap seluruh rakyat dan tanggungjawab mewujudkan keharmonian antara kaum di dalam negara ini.

Sebenarnya perkara-perkara di atas telahpun dinyatakan sebagaimana yang sedia wujud di dalam perlembagaan Parti Islam Se-Malaysia atau PAS di dalam bab yang ketiga fasal kelima dan keenam. Kalau kita lihat dan meneliti dengan fikiran yang terbuka dan menjauhkan diri dari mempunyai perasaan taa’sub terhadap mana-man pertubuhan, maka kita akan mendapati bahawa semua perkara itu telah pun dan sedang diusahakan oleh PAS walaupun menghadapi pelbagai rintangan dan cabaran.
Oleh itulah bagi saya tidak ada sebab mengapa perlunya ada jemaah yang lain yang memperjuangkan perkara yang sama dan mempunyai matlamat yang sama. Masalah kelemahan adalah merupakan perkara biasa bagi mana-mana pertubuhan, yang perlu bagi kita ialah jangan merasa putus asa dan merasa lemah semangat bila menghadapi permasalahan.
posted by Mohd Nazri Amir Hamezah @ 7:03 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
:: mY LiFe ::





:: Nama::
Mohd Nazri Bin Amir Hamezah
:: Pengajian ::
Graduan Kuliah Usuluddin Syukbah Tafsir University Al Azhar Mansurah,Egypt :: Dilahirkan ::
Pada 4 ramadhan 1400 Dihospital Kota Bharu
:: Cita-cita::
Mati Dalam Mempertahankan Hak-hak Islam
:: MaKhzAn ::
:: ArTiKeL ::
:: WeBsItE ::
:: BiLanGaN MaSUk ::
Wahai kawanku, Segeralah tunaikan solat di awal waktu Dikala mendengar azan Usahakanlah semampu terdaya. Ini membuktikan kesungguhan anda. Di situ ada sumber kejayaan Di situ ada sumber pertolongan Di situ ada sumber taufiq Perhatikanlah banyak perintah ayat al-Quran. ... dimulakan dengan menyebut solat di awalnya Perhatikanlah Tuhan mensyariatkan solat... Juga di medan perang. Walaupun... Di saat genting dan cemas.

:: aL AzHar UniVersItY ::
:: RuJukAn ::
:: Haribulan ::


:: CerIa ::