NAFKAH DIRI UNTUK ISLAM: SELAMAT TAHUN BARU 1428H <
HOME | QURAN | TAFSIR | GALERI | FORUM | VIDEO ONLINE | BUKU TETAMU

:: PeNenang JiWa ::
:: BoIkOt ::
:: TaQwIn ::
:: MaSa ItU EmAs ::
:: LiNk ::
:: SoKonGan ::

:: IkAtAn kAsih ::
:: WeBsItE ::
:: Ip DeTecT ::
    IP
:: SupPort ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

SELAMAT TAHUN BARU 1428H
Thursday, March 01, 2007
Assalamualaikum warahmatullahhi wabarakatuh..

SELAMAT TAHUN BARU 1428H buat warga mansurah.Saban tahun kita selaku umat Islam akan menyambut kehadiran tahun baru ini dengan memperingati peristiwa-peristiwa yang berlaku di dalam bulan Muharram ini. Diperhatikan bahawa umat Islam dikala ini terutamanya di tanahair kita menyambut kemunculan bulan mulia ini ala kadar sahaja.Berlainan sekali apabila tibanya musim tahun baru Masihi.Penuh meriah.Hinggakan tidak menyedari datangnya 1 Muharram dan membiarkannya berlalu begitu sahaja. Begitulah liciknya perancangnan para kuffar untuk memesong, meminggir dan akhirnya membakul sampahkan keutamaan dan kemuliaan hari - hari dalam Islam daripada benak pemikiran umat Islam seantario dunia.

Muslimin dan musimat yang dikasihi kerana Allah s.w.t,

Di dalam bulan ini banyak peristiwa besar berlaku yang seharusnya disebut,diperingati dan diwarisi buat genarasi muda agar tidak luput dari dada - dada pemuda pemudi Islam di hari mendatang. Diantaranya ialah kemuliaan 10 Muharram ( A'syura ) iaitu ;

1. Dari Abu Hurairah r.a. katanya Rasulullah s.a.w. bersabda : " Seutama - utama puasa sesudah bulan Ramadhan ialah puasa bulan Muharram dan seutama - utama solat sesudah solat fardhu ialah solat malam " - (Sahih Muslim)

2. Dari Abu Qatadah Al - Ansari r.a. katanya Rasulullah s.a.w ditanya orang tentang puasa hari Arafah. Jawab baginda, " Semoga dapat menghapus dosa yang lalu dan akan datang". Kemudian Nabi ditanya pula tentang puasa hari A'syura. Jawab baginda " Semoga dapat menghapus dosa tahun yang lalu". - (Sahih Muslim)

3. Dari Aisyah r.ha katanya " Biasanya orang Quraisy pada masa jahiliah berpuasa pada hari A'syura dan Nabi s.a.w. pun berpuasa. Ketikan Baginda tiba di Madinah, Baginda juga berpuasa pada hari A'syura dan menyuruh orang berpuasa berpuasa juga - (Sahih Muslim)

Abu Laith berkata dinamakan A'syura kerana ia jatuh pada sepuluh bulan Muharram. Ada pendapat lain yang mengatakan hari A'syura kerana Allah telah memuliakan para nabi dengan sepuluh kehormatan:

1. Allah telah menerima taubat Nabi Adam a.s.
2. Allah menaikkan darjat Nabi Idris a.s.
3. Hari berlabuhnya perahu Nabi Nuh a.s.
4. Nabi Ibrahim a.s. dilahirkan pada hari A'syura, diangkat sebagai khalilullah dan diselamatkan dari api.
5. Allah menerima taubat Nabi Daud a.s.
6. Allah mengangkat Nabi Isa a.s. ke langit
7. Allah menyelamatkan Nabi Musa a.s.
8. Allah menenggelamkan Firaun
9. Allah mengeluarkan Nabi Yunus dari perut ikan.
10.Allah mengembalikan kerajaan Nabi Sulaiman a.s.

Para Dua'at yang dihormati,

Dalam memperingati sejarah silam yang berkait rapat dengan dengan bulan Muaharram, kita juga tidak meminggirkan peristiwa besar yang berlaku pada awal kebangkitan Islam iaitu peristiwa penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w. dan para sahabatnya dari tanah air makkah al-mukarramah ke bumi barakah Maidnah Al - Munawwarah. Padanya seribu satu i'brah dan pengajaran buat panduan perjalanan umat Islam di akhir zaman ini dalam menyusuri denak denai yang pernah dilalui oleh oleh golongan terdahulu dalam memikul beban dakwah pada masa kini. Bermula daripada kebangkitan Nabi Muhammad s.a.w. sebagai rasul yang mendapat tentangan maha dahsyat dari kaumnya sendiri. Kemudian keperitan para sahabatnya menanggung kalimah suci selama 13 tahun di Makkah. Dituruti pula peristiwa agung Hijrah Nabi Muhammad s.a.w. dan para sahabatnya dan sambutan penuh mesra kaum Ansar dalam mendakap kedatangan Islam dan akhirnya membawa kepada tertubuhnya sebuah Daulah Islamiyyah pertama di dunia di bumi Madinah Al - Munawwarah.

Maka dengan harapan menggunung tinggi buat para Azhari dan Azhariah yang terpikul di bahu masing - masing agar dapat merenung kembali dan meniliti disebalik tersirat peristiwa agung ini. Marilah bersama - sama kita 'melapah' sirah yang bernilai tinggi ini agar dapat diambil 'isinya' dan kemudian 'ditauzikkan' kepada umat Islam ke seluruh pelusuk dunia amnya, di bumi tercinta Malaysia khasnya.

Wassalam..

SALAM MAAL HIJRAH 1428 H..
posted by Mohd Nazri Amir Hamezah @ 4:55 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
:: mY LiFe ::





:: Nama::
Mohd Nazri Bin Amir Hamezah
:: Pengajian ::
Graduan Kuliah Usuluddin Syukbah Tafsir University Al Azhar Mansurah,Egypt :: Dilahirkan ::
Pada 4 ramadhan 1400 Dihospital Kota Bharu
:: Cita-cita::
Mati Dalam Mempertahankan Hak-hak Islam
:: MaKhzAn ::
:: ArTiKeL ::
:: WeBsItE ::
:: BiLanGaN MaSUk ::
Wahai kawanku, Segeralah tunaikan solat di awal waktu Dikala mendengar azan Usahakanlah semampu terdaya. Ini membuktikan kesungguhan anda. Di situ ada sumber kejayaan Di situ ada sumber pertolongan Di situ ada sumber taufiq Perhatikanlah banyak perintah ayat al-Quran. ... dimulakan dengan menyebut solat di awalnya Perhatikanlah Tuhan mensyariatkan solat... Juga di medan perang. Walaupun... Di saat genting dan cemas.

:: aL AzHar UniVersItY ::
:: RuJukAn ::
:: Haribulan ::


:: CerIa ::