NAFKAH DIRI UNTUK ISLAM: Gambar Kereta Ku <
HOME | QURAN | TAFSIR | GALERI | FORUM | VIDEO ONLINE | BUKU TETAMU

:: PeNenang JiWa ::
:: BoIkOt ::
:: TaQwIn ::
:: MaSa ItU EmAs ::
:: LiNk ::
:: SoKonGan ::

:: IkAtAn kAsih ::
:: WeBsItE ::
:: Ip DeTecT ::
    IP
:: SupPort ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

Gambar Kereta Ku
Wednesday, September 24, 2008


Pertama aku memanjatkan rasa syukur yang tidak terhingga kepada Ilahi di atas segala kurniaan nikmat buat diriku serta keluarga.Sudah lama aku tidak mencoretkan sesuatu di sini,rasa ketandusan idea pulak,apapun rasanya ingin aku kongsikan sedikit cerita mengenai perjalanan hidup aku kali ini.Alhamdulilah sepanjang ramadhan thn 1429 ini,ada beberapa aktiviti yang perlu aku laksanakan selaku hamba Allah.Selain memperbanyakkan ibadat,aku juga sibuk dengan jemputan kuliah di rata-rata tempat.Malam ini,aku dijemput untuk menjadi imam program qiamulail di sekolah menengah ugama Darul Anuar Pulau Melaka dan selepas itu terus ke Masjid Kampung Sireh untuk kuliah subuh.Di bulan Ramadhan Al Mubarak ini juga,aku dilantik menjadi imam terawih di salah sebuah masjid.Dapat juga aku melancarkan bacaan quran yang telah aku hafal sewaktu di pengajian University Al Azhar.

Aku juga bersyukur kepada Allah s.w.t kerana sudah hampir setahun berada ditanahair,akhir Allah memberi aku sedikit rezki dengan dibantu keluarga untuk membeli sebuah kereta Honda CRV second hand.Rezeki kereta ini,bertujuan besar adalah untuk kegunaan diriku menghadiri kuliah-kuliah yang dijemput mahupun jadual yang telah ditetapkan.Apapun moga-moga Allah s.w.t memberkati sedikit rezeki yang kurniakan buat diriku.Perjuangan ini,kita mesti yakin yang rezeki Allah tetap ada di mana-mana.Insyallah kalau tidak ada apa-apa,selepas ini aku akan mula cari kerja untuk menyara hidup sebelum menyara insan bernama isteri.Doakan semoga aku dipertemukan dengan seseorang yang memahami perjuangan diriku.

Rasanya cukuplah sekadar itu sedikit coretan di bulan Ramadhan ini.Pertingkatkanlah amalan kita dan jadilah seorang insan yang betul-betul mantap keimanannya agar kita mampu meraih syurga firdausi nanti.Salam perjuangan dan salam mahabbah buat teman-teman yang sentiasa dihati.Siru Ala barkatillah.
posted by Mohd Nazri Amir Hamezah @ 7:22 AM  
2 Comments:
  • At 5/16/2010 6:49 PM, Blogger HopeSpringsEternal said…

    Salam, bercakap mengenai suami menjaga isteri, sy ingin bertanya, berapakah peratusan nafkah yang wajib dibayar oleh suami kepada isteri dalam keadaan isteri bekerja?(isteri bekerja sejak sebelum berkahwin. apakah niat isteri bekerja dipertikaikan setelah dia berkahwin padahal suami mampu untuk menyara tetapi tidak memberi nafkah yang cukup. Layakkah seorang isteri untuk meminta agar disediakan untuk dirinya sebuah kereta dan memegang duit (contohnya boleh digunakan untuk membeli harta/rumah) jika dia tidak bekerja? apakah peratusan dan limit/had nafkah?

     
  • At 5/16/2010 6:51 PM, Blogger HopeSpringsEternal said…

    Salam, bercakap mengenai suami menjaga isteri, sy ingin bertanya, berapakah peratusan nafkah yang wajib dibayar oleh suami kepada isteri dalam keadaan isteri bekerja?(isteri bekerja sejak sebelum berkahwin. apakah niat isteri bekerja dipertikaikan setelah dia berkahwin padahal suami mampu untuk menyara tetapi tidak memberi nafkah yang cukup. Layakkah seorang isteri untuk meminta agar disediakan untuk dirinya sebuah kereta dan memegang duit (contohnya boleh digunakan untuk membeli harta/rumah) jika dia tidak bekerja? apakah peratusan dan limit/had nafkah?

     
Post a Comment
<< Home
 
:: mY LiFe ::





:: Nama::
Mohd Nazri Bin Amir Hamezah
:: Pengajian ::
Graduan Kuliah Usuluddin Syukbah Tafsir University Al Azhar Mansurah,Egypt :: Dilahirkan ::
Pada 4 ramadhan 1400 Dihospital Kota Bharu
:: Cita-cita::
Mati Dalam Mempertahankan Hak-hak Islam
:: MaKhzAn ::
:: ArTiKeL ::
:: WeBsItE ::
:: BiLanGaN MaSUk ::
Wahai kawanku, Segeralah tunaikan solat di awal waktu Dikala mendengar azan Usahakanlah semampu terdaya. Ini membuktikan kesungguhan anda. Di situ ada sumber kejayaan Di situ ada sumber pertolongan Di situ ada sumber taufiq Perhatikanlah banyak perintah ayat al-Quran. ... dimulakan dengan menyebut solat di awalnya Perhatikanlah Tuhan mensyariatkan solat... Juga di medan perang. Walaupun... Di saat genting dan cemas.

:: aL AzHar UniVersItY ::
:: RuJukAn ::
:: Haribulan ::


:: CerIa ::