NAFKAH DIRI UNTUK ISLAM <
HOME | QURAN | TAFSIR | GALERI | FORUM | VIDEO ONLINE | BUKU TETAMU

:: PeNenang JiWa ::
:: BoIkOt ::
:: TaQwIn ::
:: MaSa ItU EmAs ::
:: LiNk ::
:: SoKonGan ::

:: IkAtAn kAsih ::
:: WeBsItE ::
:: Ip DeTecT ::
    IP
:: SupPort ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

Thursday, March 15, 2007



BAITULMAQDIS: Sekumpulan pakar agensi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) akan menggesa Israel menggantung semua kerja penggalian berhampiran Masjid al-Aqsa di Baitulmaqdis.




Media Israel semalam melaporkan Pertubuhan Kebudayaan, Saintifik dan Pendidikan PBB (Unesco) yang menghantar pegawainya ke kawasan itu bulan lalu, dijangka mengeluarkan laporan berhubung kerja pencerobohan dan penggalian penuh kontroversi dan mencetuskan kemarahan dunia Islam.

Akhbar Haaretz dan media lain berkata, laporan Unesco, agensi berpejabat di Paris akan menunjukkan kerja penggalian itu menepati standard antarabangsa ditetapkan.

Unesco bagaimanapun, akan meminta Israel menggantung kerja penggalian itu bagi membolehkan pembabitan pihak antarabangsa.

Ia disebabkan kerja penggalian itu jika diteruskan, mesti diletakkan di bawah seliaan pihak antarabangsa.

Pegawai Unesco di Baitulmaqdis dan Tebing Barat enggan mengulas.

Usaha penggalian itu dibuat di lokasi kira-kira 50 meter dari kawasan dikenali masyarakat Islam sebagai Haram al-Sharif dan Temple Mount bagi penduduk Yahudi.

Israel mendakwa penggalian itu tidak memberi kesan kawasan kompleks Masjid al-Aqsa.

Pakar arkeologi Yahudi memberi alasan usaha dimulakan 7 Februari lalu sebahagian misi menyelamatkan apa didakwa artifak berharga sebelum usaha pembinaan laluan menghala ke arah kompleks masjid itu.

Laporan lain menyatakan, kompleks menempatkan kiblat pertama dan menjadi Tanah Haram Ketiga bagi umat Islam serta gereja utama ahli kitab atau Kristian Ortodoks itu kini digali Jabatan Arkeologi Israel, dengan harapan struktur itu akan roboh. – Agensi/Reuters
posted by Mohd Nazri Amir Hamezah @ 12:47 AM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
:: mY LiFe ::





:: Nama::
Mohd Nazri Bin Amir Hamezah
:: Pengajian ::
Graduan Kuliah Usuluddin Syukbah Tafsir University Al Azhar Mansurah,Egypt :: Dilahirkan ::
Pada 4 ramadhan 1400 Dihospital Kota Bharu
:: Cita-cita::
Mati Dalam Mempertahankan Hak-hak Islam
:: MaKhzAn ::
:: ArTiKeL ::
:: WeBsItE ::
:: BiLanGaN MaSUk ::
Wahai kawanku, Segeralah tunaikan solat di awal waktu Dikala mendengar azan Usahakanlah semampu terdaya. Ini membuktikan kesungguhan anda. Di situ ada sumber kejayaan Di situ ada sumber pertolongan Di situ ada sumber taufiq Perhatikanlah banyak perintah ayat al-Quran. ... dimulakan dengan menyebut solat di awalnya Perhatikanlah Tuhan mensyariatkan solat... Juga di medan perang. Walaupun... Di saat genting dan cemas.

:: aL AzHar UniVersItY ::
:: RuJukAn ::
:: Haribulan ::


:: CerIa ::