NAFKAH DIRI UNTUK ISLAM: Apakah jadahnya, pesta arak 'Carlsberg' warnai perlawanan bola sepak? <
HOME | QURAN | TAFSIR | GALERI | FORUM | VIDEO ONLINE | BUKU TETAMU

:: PeNenang JiWa ::
:: BoIkOt ::
:: TaQwIn ::
:: MaSa ItU EmAs ::
:: LiNk ::
:: SoKonGan ::

:: IkAtAn kAsih ::
:: WeBsItE ::
:: Ip DeTecT ::
    IP
:: SupPort ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

Apakah jadahnya, pesta arak 'Carlsberg' warnai perlawanan bola sepak?
Tuesday, March 20, 2007


KUALA LUMPUR, 20 Mac (Hrkh) - Apakah jadahnya dengan masyarakat Islam masa kini, sehinggakah hanya mampu memekakkan telinga dan membutakan mata sahaja dengan membiarkan pesta arak berleluasa tanpa sebarang tindakan?

Laporan akhbar New Straits Times pada 9 Mac lalu dalam halaman E12 EPL bertajuk, "Heartbreak Of A Night For Liverpool" menyiarkan beberapa gambar yang menunjukkan kegilaan dan keaiban warga kota beragama Islam yang menjadi penyokong kelab bolasepak Inggeris terkenal, Liverpool dan Manchester United.

Apa yang mendukacitakan ialah tiadanya perasaan sensitif di kalangan umat Islam yang menjadi penyokong dan peminat kelab-kelab gergasi Inggeris ini sehinggakan mengenepikan nilai dan akhlak murni sebagai seorang Islam.

Dengan logo-logo jenama Carlsberg yang menaja pasukan Liverpool, pengunjung sebuah kelab di Kuala Lumpur ini seolah-olah sudah melupai betapa mereka kini berada di sebuah negara Islam seperti yang kerap dilaungkan oleh Perdana Menteri, Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi.

Dalam majlis yang mengumpulkan dua kumpulan penyokong kelab bola sepak Inggeris iaitu Liverpool dan Manchester United ini, semua pengunjung seolah diraikan atau meraikan 'perayaan Carlsberg', padahal ianya tidak lebih sebagai 'venue' untuk menonton secara langsung pertemuan antara kedua-dua kelab berkenaan di Anfield.

Paling dikesali adalah, wujudnya Pengurus Jenama Carlsberg yang dipercayai beragama Islam (berdasarkan 'caption' gambar di akhbar) yang turut sama kelihatan meraikan majlis yang dipenuhi dengan santapan arak ini.

Dan tidak cukup dengan itu, akhbar yang dinaungi oleh seorang tokoh akhbar serta korporat yang beragama Islam ini turut membesar-besarkan majlis berkenaan, seolah-olah meredai setiap langkah yang dilakukan oleh para pengunjung serta penganjurnya.

Inikah agaknya antara ciri-ciri Islam Hadhari yang diinginkan oleh pemimpin Islam kita? Bagaimanakah pula dengan para Menteri kabinet, apakah lontaran jawapan mereka dengan budaya yang sebegini?

Kepada Datuk Bandar yang baru, Dato' Abdul Hakim Borhan apakah langkah anda selepas ini, atau hanya mendiamkan diri sahaja sebagaimana Datuk-datuk Bandar sebelum ini? - mks.
posted by Mohd Nazri Amir Hamezah @ 8:48 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
:: mY LiFe ::





:: Nama::
Mohd Nazri Bin Amir Hamezah
:: Pengajian ::
Graduan Kuliah Usuluddin Syukbah Tafsir University Al Azhar Mansurah,Egypt :: Dilahirkan ::
Pada 4 ramadhan 1400 Dihospital Kota Bharu
:: Cita-cita::
Mati Dalam Mempertahankan Hak-hak Islam
:: MaKhzAn ::
:: ArTiKeL ::
:: WeBsItE ::
:: BiLanGaN MaSUk ::
Wahai kawanku, Segeralah tunaikan solat di awal waktu Dikala mendengar azan Usahakanlah semampu terdaya. Ini membuktikan kesungguhan anda. Di situ ada sumber kejayaan Di situ ada sumber pertolongan Di situ ada sumber taufiq Perhatikanlah banyak perintah ayat al-Quran. ... dimulakan dengan menyebut solat di awalnya Perhatikanlah Tuhan mensyariatkan solat... Juga di medan perang. Walaupun... Di saat genting dan cemas.

:: aL AzHar UniVersItY ::
:: RuJukAn ::
:: Haribulan ::


:: CerIa ::