NAFKAH DIRI UNTUK ISLAM: Maaf aku hulurkan <
HOME | QURAN | TAFSIR | GALERI | FORUM | VIDEO ONLINE | BUKU TETAMU

:: PeNenang JiWa ::
:: BoIkOt ::
:: TaQwIn ::
:: MaSa ItU EmAs ::
:: LiNk ::
:: SoKonGan ::

:: IkAtAn kAsih ::
:: WeBsItE ::
:: Ip DeTecT ::
    IP
:: SupPort ::

Free Blogger Templates

BLOGGER

Maaf aku hulurkan
Friday, January 04, 2008

assalamualaikum...

Sekian lama tidak bertemu akhirnya Allah taala melapangkan masa untuk ku berlayar seketika
diblog usangku ini.Terasa rindu pada kehijauan warna yg dapat menenangkan jiwa dan perasaanku
bila menatapnya.Setinggi-tinggi kesyukuran aku panjatkan kerana masih memanjangkan usiaku dalam
thn 2008 ini.Mungkin sesetengah orang banyak berazam untuk melakukan yang paling cemerlang dalam thn 2008 ini.Bagiku
tahun-tahun sebelum ini banyak peristiwa pahit dan gembira aku lalui,apa yang penting semua itu bukan dijadikan alasan untuk
aku terus terlena di bawa arus yang penuh dengan keperitan.
Alhamdulilah sudah berusia dua bulan aku pulang ketanahair setelah berjaya menamatkan pengajian di Mesir.Kenangan bersama
sahabat dan rakan masih tidak dapat aku lupakan,mungkin kerana mereka byk mewarnai disetiap ruang-ruang hidupku.Terima kasih
sahabat terima kasih teman kerana 'antum'aku mampu berdiri sepertimana aku hari ini.Dengar khabar sahabat di mesir tgh sibuk
mentalaah kitab untuk berdepan dengan exam yang bermula hari ini dan esok.Teringat juga masa kat sana dulu,masa ni betul-betul sibuk menghafal.Kadang-kadang buku yang malas nak baca pun dapat habiskan 3-4 kali dalam masa satu hari.Hairan juga masa yang Allah taala beri sebelum ini cukup-cukup panjang tetapi waktu yang sedikit itulah baru aku nak hargai.Apapun semua itu sudah berlalu apa yang penting aku sudah berjaya mendapat segulung ijazah yang aku perjuangkan sebelum ini.Pahit manis perjuangan dapat aku rasai.Mesir betul-betul mendidik aku menjadi insan yang mengenali dunia luar.Apa yang aku kejar dan 'hambat' sebelum ini hampir dapat aku rasai.
Sedikit cerita di bumi Malaysia setelah dua bulan aku pulang ketanahair.Pertama yang cuba aku laksanakan dalam hidup ialah dengan mengingati baiah yang telah aku ikat bersama-sama sahabat di bumi ardul kinanah.Kinanah ialah panahan,begitu hebat makna sekiranya kita pandai menilai ertikatanya.Panahan samada kita dipanah pada tempat yg baik atau kita dipanah ditempat yg penuh dengan kemungkaran.Apapun aku cuba mentajdid segala apa yang aku dapat di Mesir untuk dikongsi pada masyarakat ditanahair.Tangan-tangan sahabat yang mengikat janji setia denganku masih aku rasa sampai hari ini.Rasa berdosa andai aku cuai dari perjuangan yg menjanjikan kemenangan kepada islam.Walaupun ianya tidak berlaku di zaman aku,tapi aku yakin suatu hari nanti islam akan tertegak juga dibumi Allah.Perjuangan bersama tentera-tentera Allah diperhimpunan BERSIH hampir-hampir menitiskan airmata bila mengenangkan bagaimana anak-anak muda yang tidak dilatih,orang-orang tua yang penuh dengan semangat islam sanggup bersama dengan masyarakat bagi memastikan keadilan berlaku dalam sistem pemeritahan di negara kita.Pagi perhimpunan BERSIH aku diberi kesempatan oleh ustaz baharuddin ketua pemuda pas kota bharu untuk menyampaikan tazkirah di Markaz PAS Titiwangsa.Terima kasih kepada semua yang sudi memberi kerjasama ketika rombongan kami sampai dengan hidangan yang cukup menyelerakan.Dalam tazkirah itu aku cuba memberi perhatian kepada semua pendengar agar tidak rasa boring dengan penyampaianku dan itulah yg cuba aku lakukan setiap kali aku hadir untuk memberi kuliah.Pagi 10 NOV dalam tazkirah aku menyebut bahawa pemuda-pemuda yang ada hari ini seolah-seolah pemuda yang hidup di zaman nabi,ketika mana nabi menyeru agar sahabat-sahabat keluar bersama untuk menyertai peperangan badar kubra, maka 313 telah mengikat janji setia utk bersama menentang musuh islam ketika itu.Dengan kisah itulah aku cuba membangkitkan semangat juang diantara kami agar tidak alpa dengan nikmat dunia yg hanya sementara ini.Walaupun tujuan kami utk perhimpunan aman tetapi ada dikalangan kami yang rasa gentar dek kerana ugutan-ugutan yg sering diucapkan dalam kaca tv.Dengan suasana yang penuh harmoni tentera badar kelahiran kedua mara dan terus bergerak memikul senjata berbentuk jiwa yg penuh dengan keazaman untuk bersama-sama kepimpinan dalam perhimpunan itu.Akhirnya kami berjaya sampai ke istana negara dalam keadaan selamat dan pulang dengan keadaan selamat.Terima kasih juga kepada ustaz ja kerana sudi belanja aku makan nasik kandar kat bandar kl..diantara insan yang banyak mengajar aku berdepan dengan masyarakat.Tiada dapat aku lafazkan kecuali moga-moga Allah matikan kita bersama dalam memperjuangan agama Allah ini.
Masih banyak lagi utk aku celotehkan tetapi kesihatan tidak mengizinkan,masa memberi kuliah di masjid langgar pagi tadi kesihatanku juga kurang baik tetapi aku menguatkn langkah kakiku untuk bersama dengan para ahli jemaah di masjid tersebut.Alhamdulilah sekurangnya batang tubuhku masih bernyawa dan selagi itulah aku akan nafkah diri untuk agamaMu Ya Allah.
posted by Mohd Nazri Amir Hamezah @ 5:37 PM  
0 Comments:
Post a Comment
<< Home
 
:: mY LiFe ::





:: Nama::
Mohd Nazri Bin Amir Hamezah
:: Pengajian ::
Graduan Kuliah Usuluddin Syukbah Tafsir University Al Azhar Mansurah,Egypt :: Dilahirkan ::
Pada 4 ramadhan 1400 Dihospital Kota Bharu
:: Cita-cita::
Mati Dalam Mempertahankan Hak-hak Islam
:: MaKhzAn ::
:: ArTiKeL ::
:: WeBsItE ::
:: BiLanGaN MaSUk ::
Wahai kawanku, Segeralah tunaikan solat di awal waktu Dikala mendengar azan Usahakanlah semampu terdaya. Ini membuktikan kesungguhan anda. Di situ ada sumber kejayaan Di situ ada sumber pertolongan Di situ ada sumber taufiq Perhatikanlah banyak perintah ayat al-Quran. ... dimulakan dengan menyebut solat di awalnya Perhatikanlah Tuhan mensyariatkan solat... Juga di medan perang. Walaupun... Di saat genting dan cemas.

:: aL AzHar UniVersItY ::
:: RuJukAn ::
:: Haribulan ::


:: CerIa ::